Expoziţia de artă naivă „Libertatea impusă”, vernisată vineri în Turnul Primăriei Oradea, a fost dedicată dascălului care l-a iniţiat pe artistul Gheorghe Parascan în artele vizuale. Profesorul Ion Burdujoc a fost anchetat şi ulterior ucis în condiţii dubioase de fosta Securitate. Astăzi, Parascan a rămas singurul lui elev care n-a renunţat la artă.

 

Ion Burdujoc (1936-1976) a fost un maestru al picturii băcăuane, mort în condiţii suspecte după ce fusese acuzat public ca fiind „un element periculos” şi anchetat brutal de fosta Securitate. Era perioada când Securitatea înfiinţase modulul de supraveghere din cultură. „După moartea profesorului a început dezastrul. Băcăuanii urmau indicaţiile artistice comuniste. Până şi azi acest val comunist menţine în Bacău un mediu cultural ce interzice artiştilor neînregimentaţi să expună în galeriile oficiale locale. Suntem în Europa, cu o cultură manevrată politic”, spune Parascan.

 

Pentru Gheorghe Parascan, expoziţia de la Oradea este prima expoziţie personală din România ! Explicaţia este simplă: fiind considerat un artist antisistem, un veşnic revendicativ, Gheorghe Parascan a fost sistematic marginalizat. S-a răzbunat însă vânzând peste 6.000 de tablouri şi icoane în străinătate şi prin expoziţii personale în Statele Unite, Franţa şi alte ţări mai prietenoase cu artiştii. De altfel, ca o curiozitate, simultan cu vernisajul expoziţiei de la Oradea a avut loc o altă manifestare similară, vernisajul unei expoziţii personale Gheorghe Parascan, la Gisors (Franţa), unde artistul a şi fost prezent.

 

Tablourile, înrămate cu rame roşii, aduc în atenţia celor care au trăit şi au copilărit în perioada de dinainte de 1989, ba chiar şi a celor ce nu ştiu cum era atunci, o altfel de lume. Toate pînzele tratează obiceiuri, restricţii, lipsuri, răzvrătiri, rezistenţe, viaţa cotidiană sau întîmplări din perioada comunistă, într-o manieră dulce-amară, comică, tristă sau moralizatoare.

 

Expoziţia este cu vînzare şi va rămâne pe simeze până în 21 iulie. În august va mai fi organizată o ezpoziţie de artă naivă la Sinagoga Neologă din Piaţa Independenţei, toate aceste manifestări culminând cu ediţia a IV-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea în parteneriat cu Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Bihor, Muzeul Ţării Crişurilor, Consiliul Judeţean Bihor, Revista „Familia”, Fundaţia Comunitară Oradea şi Primăria Oradea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam