Am întrebat peste 50.000 de copii cu vârsta cuprinsă între 8 și 12 ani din cincisprezece țări despre experiențele lor și părerile asupra propriei vieți. Astfel de cercetări sunt rare, iar cercetarea de față este studiul cel mai divers și cu cea cu cea mai mare acoperire întreprins vreodată la nivel internațional asupra vieții copiilor privită prin propria lor perspectivă. Primul raport al studiului Children’s Worlds (Lumile copiilor), publicat azi, cuprinde rezultate importante ce pot fi folosite pentru a îmbunătăți viața copiilor din toată lumea. Acest proiect internațional aflat în desfășurare a fost finanțat în ultimii trei ani de Fundația Jacobs.
London/Zurich, 13 May 2015: Copii din țările europene tind să raporteze niveluri mai ridicate de satisfacție cu prietenii, iar cei din țările africane tind să fie mai mulțumiți cu viața lor școlară. Copii din țările nord-europene sunt în mod deosebit nemulțumiți de modul cum arată și cu încrederea în sine. Cei mai mulți dintre cei peste 50.000 de copii din cele 15 țări și-au evaluat în mod pozitiv satisfacția cu viața la întreg (pe o scară de la 0 la 10), dar procentul copiilor cu nivel foarte ridicat al bunăstării (10 din 10) variază de la aproximativ 78% în Turcia, 77% în Romania și Columbia până la aproximativ 40% in Coreea de Sud. Procentul celor cu nivel al bunăstării foarte scăzut (mai puțin de 5 pe o scară de la 0 la 10) variază de la sub 2% în Romania și Columbia la peste 7% in Coreea de Sud și Africa de Sud.
35% dintre copiii români locuiesc împreună cu bunicii și 68% cu frații. 14% dintre ei nu au calculator acasă și 12% nu au acces la Internet de acasă. Deși în general copiii din România sunt foarte mulțumiți de bunurile pe care le au, aproximativ 30% dintre aceștia sunt îngrijorați adesea sau tot timpul de banii pe care îi are familia lor. În România, fetele petrec mai mult timp cu părinții și sunt mai mulțumite decât băieții de prieteni, de școală și de relația pe care o au cu ceilalți oameni. În schimb băieții stau mai mult la calculator și fac mai mult sport. La școală, aproape 24% dintre copii au fost loviți cel puțin o dată de alți copii și peste 33% au fost excluși din jocuri și alte activități de către colegi. În schimb, aproximativ 73% consideră că părerea lor este ascultată de către profesori. Copiii români își petrec cea mai mare parte din timpul liber făcându-și temele și uitându-se la televizor, dar aproximativ 20% (mai ales băieți) dintre ei muncesc în afara gospodăriei cel puțin o dată pe săptămână. Copiii români sunt cei mai mulțumiți de sine și de familie. Urmează școala și relațiile cu ceilalți, pe ultimul loc situându-se este satisfacția cu zona în care trăiesc.
În cadrul studiului, copiii au fost întrebați despre aspecte-cheie ale vieții lor între care viața lor de familie și cea de acasă, prietenii, banii și bunurile pe care le au, viața la școală, zona în care locuiesc, modul cum își folosesc timpul, bunăstarea personală, concepțiile asupra drepturilor copiilor și nivelul global de fericire.
Simon Sommer, Director de Cercetare la Fundația Jacobs, care a finanțat cercetarea, a spus: “Suntem încântați de apariția primului raport al acestui nou studiu internațional. Fundația se mândrește pentru faptul de a fi făcut mai accesibilă o cercetare complexă care ne apropie de o mai bună înțelegere a vieții copiilor din propria lor perspectivă. Prin proiecte de cercetare inovative precum cel de față, dorim să întărim transferul cercetării în practică și să oferim informație de valoare pentru decidenții politici și toți cei ce vor să îmbunătățească viața copiilor”.
Fetele sunt la fel de fericite precum băieții
Bunăstarea copiilor scade între 10 și 12 ani în multe țări europene ca și în Coreea de Sud, în vreme ce în țări precum Israel și Etiopia nu există diferențe clare de vârstă. Nivelurile fericirii nu diferă între băieți și fete, dar există diferențe semnificative de gen în privința satisfacției cu sine (cu propriul corp, cu modul cum arată și încrederea în sine) în Europa și Coreea de Sud, nu însă și în alte țări din Asia, Africa și America de Sud incluse în anchetă.
Tot astfel cum au fost întrebați despre bunăstarea lor, copiii în cadrul anchetei au fost întrebați despre viața lor – inclusiv despre persoanele cu care trăiesc, cum își petrec timpul liber, ca și despre experiențele în legătură cu drepturile copiilor. Aceste tipuri de întrebări permit ca în cadrul proiectului să fie zugrăvit un tablou al modului cum diferă viețile copiilor pe glob.
De exemplu, în ce privește aranjamentele de locuire, peste jumătate (61%) din copii din Nepal trăiesc într-o gospodărie compusă din părinți și bunici. În schimb, în Marea Britanie, Norvegia și Israel trăiesc în astfel de condiții mai puțin de 10% dintre copii. Datele de cercetare pun de asemenea în evidență proporția copiilor care trăiesc în două case diferite în unele țări europene – peste 10% din copii din Norvegia, Anglia și Estonia – un tipar rareori întâlnit în alte țări din cadrul studiului.
Teme pentru acasă în Estonia – grija de frați în Nepal
Sunt diferențe substanțiale în modul cum își petrec timpul copiii. De exemplu, copiii tind să răspundă că își petrec mai mult timp cu făcutul temelor în Estonia sau Polonia decât în Coreea de Sud sau Anglia. Copiii polonezi, norvegieni și israelieni petrec un timp mai mare practicând sporturi sau exerciții fizice. Copiii din unele țări (precum Algeria, Nepal și Africa de Sud) petrec mai mult timp având grijă de frați, surori și alți membri ai familiei decât în alte țări (precum Germania, Turcia și Coreea de Sud).
În sfârșit, copiii din cele cincisprezece țări diferă mult în ce privește nivelul de cunoaștere al drepturilor copiilor, ca și în privința modului cum percep respectarea acestora. Peste trei sferturi (77%) dintre copii din Norvegia spun că cunosc ce drepturi au copii, comparativ cu 36% în Anglia. Mai mult, 84% dintre copii norvegieni răspund afirmativ la întrebarea dacă adulții din țara lor respectă în general drepturile copiilor, comparativ cu mai puțin de 50% în șapte dintre țările incluse în studiu.
Profesorul Asher Ben-Arieh, unul din investigatorii principali ai studiului și co-președinte al Societății Internaționale privind Indicatorii Copilului, afirmă: ”Acest raport reprezintă încununarea a multor ani de muncă în folosul înțelegerii mai bune a perspectivei pe care o au copii asupra vieții și bunăstării lor. El umple un mare gol în cercetarea internațională. Munca noastră arată că este posibil și util să-i întrebăm pe copii ce simt despre viețile lor, dar și faptul că, deși cresc în țări foarte diferite, ei împărtășesc aceleași preocupări. Dorim să mulțumim celor 53.000 de copii din 15 țări care au luat până acum parte la această cercetare împărtășindu-ne experiențele și părerile. Rezultatele scot în evidență aspecte ale vieții în care copiii din diferite țări au niveluri relative mai ridicate sau mai scăzute. Raportul cuprinde informații importante pentru factorii de decizie politică, practicieni, părinți și toți cei a căror preocupare este îmbunătățirea calității vieții copiilor”.
Potrivit profesorului Sergiu Bălțătescu de la Universitatea din Oradea, coordonatorul pentru România al cercetării, ”Rezultatele acestui studiu sunt foarte importante pentru copiii români și pentru toți cei responsabili de bunăstarea lor. Copiii din țara noastră, suntem norocoși să constatăm, au unele din cele mai ridicate de fericire, ceea ce nu exclude nevoia reală de intensificare a conștientizării și preocupărilor privind îmbunătățirea calității vieții acestora. De exemplu, dintre cele cincisprezece țări cuprinse în eșantion, copiii români au nivele dintre cele mai ridicate de violență fizică și relațională în școală. De asemenea, ei sunt printre cei mai nemulțumiți de spațiile de joacă din zona în care locuiesc. Copiii romi, cei care trăiesc cu un părinte vitreg și cei lăsați în grija altor rude de părinții care au imigrat au niveluri de bunăstare semnificativ mai scăzute decât ceilalți”.
Rezultatele din cadrul raportului vor fi prezentate la o întâlnire la Parlamentul European de la Bruxelles pe 13 mai și într-o serie de conferințe care vor avea loc pe glob până la sfârșitul lui 2015. Acesta este primul raport din cadrul acestui val de anchetă. Din același val mai fac parte cel puțin cinci țări. Spre sfârșitul anului vor fi publicate mai multe rapoarte ce vor include și rezultate ale anchetei cu copii de 8 ani.

Note și informații suplimentare
Studiul Lumile Copiilor
Lumile Copiilor, Ancheta Internațională asupra Bunăstării Copiilor (ISCWeB), este un sondaj la nivel global asupra bunăstării subiective a copiilor.
Proiectul umple un mare gol în cercetarea internațională comparativă, oferind date asupra perspectivei pe care o au copiii asupra vieții și bunăstării lor. Studiul urmărește culegerea de date reprezentative asupra vieții zilnice a copiilor, a activităților zilnice și asupra percepțiilor și evaluărilor pe care le au asupra propriilor lor vieți. Scopul este îmbunătățirea bunăstării copiilor prin creșterea nivelului de conștientizare în rândul copiilor, părinților și comunităților din care fac parte, a liderilor de opinie, a factorilor de decizie politică, profesioniștilor și publicului larg.
Valul curent de anchetă, finanțat de Fundația Jacobs, s-a desfășurat între 2013 și 2014 în 15 țări – Algeria, Columbia, Estonia, Etiopia, Germania, Israel, Nepal, Norvegia, Polonia, România, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Turcia și Marea Britanie. La anchetă au luat parte copii școlari cu vârste în jur de 8, 10 și 12 ani, care au completat chestionare. Acest raport inițial acoperă cele două grupe de vârstă cele mai mari. Ulterior, în 2015, vor fi publicate mai multe rapoarte, incluzând unul cu copii de 8 ani.
În România cercetarea de teren a fost întreprinsă de o echipă de cercetători și studenți de la Universitatea din Oradea, Departamentul de Sociologie și Asistență Socială. Cercetarea s-a desfășurat pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 4.115 copii din clasele a doua, a patra și a șasea, în perioada noiembrie 2013 – februarie 2014.
Raportul complet, un sumar executiv și materialele însoțitoare sunt disponibile pentru a fi citite și descărcate de pe pagina web a proiectului: www.isciweb.org. Curând va fi publicat și raportul în limba română al cercetării de teren.
Contact media pentru studiul Lumile Copiilor
Pentru toate întrebările media vă rog contactați: prof. univ. dr. Sergiu Bălțătescu, email: bsergiu@uoradea.ro. Tel: 0745-323931.
Fundația Jacobs
Fundația Jacobs promovează în mod activ, pretutindeni în lume, dezvoltarea copiilor și tinerilor. A fost fondată în 1989 în Zurich, Elveția, de către antreprenorul Klaus J. Jacobs. Fundația Jacobs alocă un buget de aproximativ 40 de milioane de franci elvețieni pe an pentru finanțarea proiectelor de cercetare, a programelor de intervenție și a instituțiilor științifice. Este dedicate cercetării și excelenței științifice. În ultimii trei ani, Fundația Jacobs a sprijinit Lumile Copiilor cu aproximativ 850.000 de euro.
Contact media la Fundația Jacobs:
Alexandra Guentzer
alexandra.guentzer@jacobsfoundation.org
T+ +41 (0) 44 388 61 06
Jacobs Foundation
Seefeldquai 17
CH-8034 Zurich

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam