City-managerul Primăriei Oradea, dl. Eduard Florea, împreună cu sociologul Adrian Hatos, profesor al Facultății de Sociologie din cadrul Universității Oradea, au susținut azi, 9 decembrie 2015, o conferință de presă privind ancheta de opinie realizată în perioada august-septembrie 2015 de o echipă a Universității Oradea, în scopul fundamentării componentei turistice din strategia de brand a municipiului Oradea.
Ancheta face parte dintr-un studiu mai larg demarat la solicitarea Primăriei Oradea prin Asociația pentru promovarea turismului din Oradea și regiune și este desfășurată în cadrul protocolului de colaborare semnat între Primărie și Universitatea din Oradea.
”Prin Asociația pentru promovarea turismului din Oradea am dezbătut cu mai mulți parteneri privați demersul de a realiza brandul orașului Oradea, care să surprindă toate oportunitățile pe care acesta le poate oferi. Vrem ca acest brand să fie mai mult decât o simplă identitate, dorim să reflecte atât istoria locului, cât și percepțiile pe care le au orădenii și turiștii despre ceea ce înseamnă pentru ei Oradea. Tocmai de aceea am apelat la Universitatea Oradea, pentru a realiza acestă cercetare sociologică. Vor urma însă mai multe focus-grupuri, discuții cu operatorii de servicii turistice despre modul în care văd ei promovarea orașului”, a spus city-managerul Eduard Florea.
Obiectivul studiului este de a furniza informații valide din punct de vedere științific pentru elaborarea componentei turistice din brandul municipiului Oradea. Aceasta presupune investigarea percepției orașului ca destinație turistică din punctul de vedere al principalelor părți interesate: turiști, operatori de turism și locuitori ai municipiului. În consecință, scopul anchetei a fost de a realiza descrierea Oradiei ca obiectiv turistic din perspectiva turiștilor și a locuitorilor orașului.
”Povestea brandului este una complicată pentru orașe, pentru că municipiile încearcă să-și îmbunătățească veniturile obținute din turism, orașele se vând. În încercarea de a vinde orașul cât mai bine, trebuie să identificăm valorile competitive ale orașului. Acest sondaj pe care l-am realizat nu e singura cercetare în stabilirea strategiei de brand, ne bazăm și pe alte informații, dar și pe discuțiile cu experții în servicii turistice”, a spus sociologul Adrian Hatos.
Ancheta realizată de echipa Universității din Oradea în cooperare cu echipa Primăriei din Oradea a constat din realizarea unui sondaj pe trei subeșantioane: 1) două subeșantioane de oportunitate de turiști – unul de 151 de turiști cazați în Oradea, dintre care 28 de turiști străini și unul de turiști români cazați în Sînmartin (Băile Felix, Băile1 Mai) de 200 de subiecți. 2) un subeșantion de locuitori ai municipiului selectat pe cote proporționale pe etnii, nivel de instrucție, genuri și ocupații, în volum de 400 de subiecți, jumătate intervievați la domiciliu, iar cealaltă jumătate în diverse locații din oraș, mai ales în cadrul festivalului Toamna Orădeană. Toate chestionarele au fost completate prin interviuri față în față.
Întrebați ”Care este primul cuvânt care vă vine în minte când auziți de Oradea”, atât turiștii cazați în Oradea cât și cei din Sînmartin asociază în primul rând orașul cu Băile Felix și cu ideea de oraș frumos. Potrivit ambelor categorii de turiști, Oradea se deosebește de alte orașe din regiune în primul rând prin Băile Felix.
Datorită traseelor și experiențelor diferite pe care le trăiesc în oraș, turiștii din cele două categorii apreciază, uneori, în mod diferit calitățile acestuia: turiștii cazați în Oradea laudă în primul rând Cetatea, apoi atmosfera și oamenii din oraș, în timp ce turiștii din Sînmartin apreciază Centrul, curățenia orașului, dar și centrul comercial Lotus. Printre caracteristicile apreciate mult de ambele categorii sunt: bogăția de monumente istorice și de spații verzi, faptul că orașul e spațios, dar și faptul că în Oradea se mănâncă bine.
Turiștii din ambele categorii s-au plâns în primul rând de șantierele din oraș și au reclamat transportul în comun mai bun (cei cazați în Sînmartin) și drumuri mai bune (cei cazați în Oradea).
Între turiștii din cele două categorii există unele diferențe notabile: cei din Oradea cheltuie semnificativ mai mulți bani pe sejur decât cei cazați în Sînmartin. În plus, turiștii cazați în Sînmartin cunosc mult mai puțin principalele locații cu valoare turistică din oraș, decât cei cazați în Oradea. Printre aceștia cele mai notorii sunt strada Republicii și Cetatea Oradea.
Pentru orădeni, asocierile imediate ale orașului sunt cel mai frecvent cu ideea de casă/cămin, cu bogățiile arhitecturale ale orașului sau cu frumusețea lui în general. Oradea se deosebește de alte orașe din zonă prin obiectivele sale turistice (Felix sau clădirile cu valoare arhitecturală), dar și prin calitatea mediului. La fel ca și turiștii, cei mai mulți orădeni consideră că orașul se aseamănă mai ales cu Aradul și Clujul.
Cele mai recomandate destinații turistice de către locuitorii săi sunt Cetatea (30%), apoi centrul și Băile Felix. Cele mai reprezentative locații ale orașului sunt considerate a fi: Cetatea Oradea și Pasajul Vulturul Negru.
Cele mai criticate aspecte ale orașului din punct de vedere turistic sunt deficiențele infrastructurii și ale serviciilor de transport, pe de o parte și deficiențele legate de serviciile turistice. În plus, din opiniile locuitorilor intervievați reiese o oarecare nemulțumire relativă la agenda culturală a orașului, cu modul de promovare turistică a orașului și cu gradul de dezvoltare a orașului. În general reiese faptul că orădenii și-ar dori mai mulți turiști în oraș și o mai bună promovare turistică a acestuia.

În cadrul conferinței de presă, prezentarea power point a anchetei sociologice a fost susținută de doctorand în sociologie Lucia Ștef și asis.univ.dr. Raluca Buhaș.

Cu stimă,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam