Asociaţia Cultura în Mişcare a organizat, joi după amiaza, conferinţa cu tema “Bune practici în regenerarea urbană”, un subiect de actualitate în contextul amplelor lucrări de reabilitare a zonei centrale a Oradiei.
Printre invitaţi s-au numără lect. univ. dr. Sorin Vlad Predescu, director la Direcţia Judeţeană pentru Cultură Timiş şi preşedinte al Consiliului Administraţiei Fondului Cultural Naţional, care va aborda tema “Regenerare urbană prin punerea în valoare a patrimoniului cultural construit”. Timişoara trăieşte încă de anul trecut o experienţă similară cu a Oradiei, în ce priveşte reabilitarea unor piaţete din zonele centrale. Acesta a subliniat că reabilitarea este un prim pas al regenerării şi înseamnă mult mai mult. Acesta a amintit sincopele înregistrate de administraţia din Timişoara în implementarea proiectului. „În Timişoara vestea că încep lucrările a căzut ca un traznet, ne-am trezit pur si simplu că licitaţia nu a fost anulată. Cei mai nepregătiţi au fost cetăţenii. De asemenea, nimeni nu s-a gândit la proprietarii de afaceri să primescă măcar o compensaţie simbolică. O practică civilizată în lume este compensarea proprietarilor”, a subliniat Sorin Vlad Predescu. Acesta a atras atenţia asupra faptului că zona centrală trebuie să fie a tuturor cetăţenilor, iar magazinele vechi şi mai ieftine să nu fie scoase din acest perimetru. „Trebuie să avem şi o covrigrie în centru. Oraşul este aş tuturor”, a încheiat Sorin Vlad Predescu. Dezbaterea s-a derulat în absenţa reprezentanţilor Primăriei Oradea, astfel că mesajele specialiştilor cu greu vor ajunge la acestea. Despre un model de bune practici de punere în valoare a patrimoniului arheologica a vorbit arh. dr. Victor Bunoiu, consilier Patrimoniu Imobil Direcţia Judeţeană pentru Cultură Timiş. Acesta a semnalat faptul că, în mod normal, la astfel de lucrări de amploare trebuie efectuată şi o cercetare arheologică preventivă. Arhitectul orădean Tamas Emodi a punctat referitor la Piaţa Unirii modul defectuos în care s-au derulat procedurile privind proiectul tehnic. „Nu s-a făcut o dezbatere la nivel profesionist. În plus exista o practică a organizării de concursuri, însă administraţia locală a atribuit direct contractul de proiectare unei persoane care nici măcar nu este arhitect, este designer”, a amintit Tamas Emodi. Printre nemulţumirile arhitectului orădean referitor la proiectul aflat deja în execuţie în Piaţa Unirii se numără „ciuntirea” ansamblului Duiliu Marcu, amplasarea staţiei de tramvai exact pe axa principală a Oradiei, „aşternerea aleatorie a vegetaţiei”. „Problema este specificul secession al proiectului, în condiţiile în care doar Pasajul Vultutul Negru este în stil secession. Restul clădirilor sunt baroce sau eclectice. A rezultat astfel o grădină rococo, cu un iz de kitsch”, a precizat Tamas Emodi. Acesta a remarcat şi faptul că nu există o solidaritate de breaslă, care ar fi putut opri şi încă ar mai putea corecta acest proiect să fie prost implementat.
Cristina PUŞCAŞ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam