Lacul Leş, odinioară unul dintre cele mai frunoase locuri de agrement din Apuseni, a dispărut, în timp, datorită fisurilor la baraj. Zilele trecute a fost complet golit, reprezentanţii Administraţiei Bazinale de Apă Crişuri dând promisiuni că pot începe lucrările de reabilitare a lacului de acumulare.

Zoana Coada Lacului şi-a pierdut în ultimii ani din pitorescul său datorită drumului devenit impracticabil de la Baraj spre Sâna de Vale, respectiv secarea Lacului Leş a redus interesul pentru acest perimetru. Din păcate, lucrurile cu toate că sunt cunoscute de zeci de ani, prea puţine aspecte s-au schimbat în vederea remedierii problemelor semnalate atât la drum, cât şi la acumulare.
În ce priveşte Lacul Leş, pe data de 10 august acesta s-a golit complet, în ideea demarării mult aşteptatelor lucrări de reabilitare a barajului. „Începând cu sfârşitul lunii iulie şi până pe 10 august am tot golit acumulare. În prealabil am notificat proprietarii de cabane şi păstrăvării dinspre Remeţi”, ne-a declarat directorul tehnic al ABA Crişuri, Pasztor Şandor. Lacul de acumulare Leşu a fost construit între anii 1960 – 1972, fiind dat în folosinţă în anul 1973. Are o suprafaţă de 148 hectare şi un volumul de apă de de 28,3 milioane mc.”În ultimii ani am avut în baraz 4 milioane de cm de apă, iar în ultimul an s-a ajuns la 2 milioane mc”, a explicat directorul tehnic ABA Crişuri. După golire a urmat expertizarea pereţilor, constatându-se la – 50 de m că există unele infiltraţii. S-a refăcut studiul de fezabilitate şi urmează să se dea drumul, în această toamnă la licitaţie. „Dacă nu ar exista contestaţii peste contestaţii, noi avem deja o sumă de 5 milioane lei alocaţi şi am putea demara lucrările”, a mai precizat Pasztor Sandor. Valoarea lucrărilor se vor ridica la 23-25 milioane euro. Investiţiile presupun repararea totală a barajului, a pereului şi înlăturarea infiltraţiilor inclusiv din zona stâncilor. Lucrările ar trebui finalizate până la finele anului 2016, astfel ca pe iarnă acumularea să se umple cu apă.

Nu găsesc soluţii pentru drumul spre Coada Lacului
În ce priveşte drumul de la Barajul Leş la Coada Lacului, de nici 9 km, acesta pare să fie unul al neputinţei Primăriei Bulz de a-l reabilita. De mai bine de patru ani, de când s-a semnat contractul cu Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, pe Măsura 125b, Primăria Bulz se tot chinuie să găsească un constructor. Termenul de utilizare a banilor expiră în acest an, iar până în prezent licitaţiile repetate nu au dus la semnarea niciunui contract de execuţie. Mai mult, anul trecut s-a pierdut timpul cu licitaţia pentru refacerea proiectului tehnic şi abia în această vară, sub presiunea timpului, s-a reluat licitaţia pentru execuţie. La mijlocul lunii iulie s-a prezentat o singură firmă, care ulterior, nu a mai răspuns invitaţiei de a depune clarificări. Apoi la a doua licitaţie nu a venit nimeni, azi urmând să aibă loc o nouă deschidere a ofertelor, însă până ieri nicio firmă nu s-a prezentat la licitaţie. „Dacă nu vine nicio firmă, vom lua în calcul suplimentarea fodurilor de la primărie, dar şi revizuirea proiectului”, ne-a declarat Augustin Sărăcuţ, primarul comunei Bulz. Cei 1,5 milioane de lei vor trebui cheluiţi în cele patru luni. Greu de crezut, dacă în cei patru ani administraţia locală nu a ştiut să gestioneze această problemă.

Cristina Puscas

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam