După şapte luni şi jumătate, cursele Tarom au revenit pe Aeroportul din Oradea, joi seara având loc prima aterizare pe noua pistă construită pe o lungime de 2.100 m.
Prima cursă Tarom venind de la Bucureşti a aterizat, joi seara, în jurul ora 18.20, cu 20 de pasageri. Peste 40 de minute, la ora 19.00, aeronava a decolat înspre Capitală, cu alţi 30 de pasageri. Investiţiile la Aeroportul din Oadea au demarat pe 17 octombrie 2014, şi s-au finalizat, la termen, pe 30 octombrie 2015. Lucrările cuprinse în proiect au presupus realizarea unei piste de decolare-aterizare de 2.100 m prin extinderea celei existente (care are 1.800 m) cu 150 m spre nord şi 150 m spre sud şi refacerea integrală a pistei existente, fără relocarea echipamentelor de radiolocaţie existente. De asemenea, au fost realizate două căi de rulare-decolare, o platformă de îmbarcare-debarcare de 266 m x 118,5 m, care să poată asigura staţionarea a şase aeronave, sisteme de balizaj luminos, o uzină electrică pentru a deservi toate instalaţiile şi sistemele aeroportului, sistemul de canalizare aferent suprafețelor proiectate etc. Lucrările de extindere şi modernizare a infrastructurii aeroportuare au fost executate de asocierea Porr Construct – Teerag-Asdag Aktiengesellschaft – Col-Air Trading. Valoarea totală a contractului de lucrări este de 79,9 milioane de lei (cu TVA), lucrarea fiind contractată cu asocierea amintită la suma de 77,6 milioane de lei (cu TVA) ( 85% fiind fonduri europene, 13% de la bugetul de stat, 2%, din bugetul judeţean). Din economiile contractului de finanţare, 2,49 de milioane de lei au fost folosiţi pentru extinderea zonelor de siguranţă pentru toate suprafeţele rutiere ale aeroprotului, aşa cum cer prevederile Reglementării 139 a Comisiei Europene, apărută după semnarea contractului de finanţare, obligatorie pentru toate aeroporturile din spaţiul Uniunii Europene. Cu toate că lucrările s-au finalizat, nu toate lucrările au fost şi decontate. Primele cereri de plată neachitate datează din luna iulie. Astfel s-a ajuns ca Autoritatea de Management să înregistreze restanţe de 35 milioane de lei, adică aproape jumătate din valoarea totală a proiectului. Pentru a nu exista sincope în plata constructorului, CJ Bihor a plătit lucrările, urmând să-şi recupereze banii de la Autoritatea Contractantă. În plus, mai trebuie plătite lucrări în valoare de 3 milioane de lei, pentru care constructorul nu a emis facturi. Pe termen nelimitate, pista va fi utilizată doar de Tarom şi cursele private, în condiţiile în care, momentan nicio altă compania nu a venit cu o ofertă concretă de a zbura de la Oradea. În aceste condiţii, Tarom-ul deţine monopolul, iar tarifele sunt pe măsură şi nu pentru buzunarele bihorenilo. „Politica Tarom nu o facem noi, dar putem inflenţa politica lor, aducând concurenţă”, a precizat Cornel Popa, preşedintele CJ Bihor. În ce priveşte cursele externe, Debreţenul reprezintă un mare pericol, compania maghiară Wizz Air deschizând aici foarte multe destinaţii. „Avem de-a face cu o politică deosebit de agresivă a Wizz Air, în Debreţin”, a precizat Cornel Popa.
Cristina PUŞCAŞ

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam