La data de 15 martie 1962, J.F.Kennedy, Preşedintele S.U.A., rostea către Congres un mesaj legat de drepturile consumatorilor, susţinând existenţa a patru drepturi fundamentale ale acestora:
1. dreptul la securitate;
2. dreptul la informare;
3. dreptul de a fi ascultat;
4. dreptul de a alege produse si servicii.
Momentul 15 martie 1962 a fost considerat un moment istoric, al naşterii mişcării consumatoriste mondiale. Mai târziu Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori a declarat ziua de 15 martie – Ziua mondială a drepturilor consumatorilor.
Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizaţia Internatională a Consumatorilor la opt drepturi, la cele patru adăugându-se:
5. dreptul la despăgubire;
6. dreptul la un mediu înconjurător sănătos;
7. dreptul la asigurarea necesitătilor şi nevoilor vitale;
8. dreptul la educare.
Ziua Mondială a drepturilor consumatorilor a fost prima dată marcată în 1983 şi a devenit de atunci o ocazie importantă pentru mobilizarea cetăţenilor.
Realizând importanţa recunoaşterii şi garantării drepturilor consumatorilor, O.N.U. a adoptat în anul 1985, prin Rezolutia nr. 39/248/1985: “ Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”’
Potrivit acestui document internaţional, pe baza principiilor discutate, guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte şi să menţină o puternică politică de protecţie a consumatorilor, prin măsuri legislative interne adecvate, pârghii şi instituţii capabile să asigure o protecţie reală şi eficientă a consumatorilor.
Pornind de la aceste realităţi şi necesităţi, impuse de legile şi mecanismele economiei de piaţă, Romania a adoptat, în august 1992, legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor – Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 – privind protecţia consumatorilor, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu, care consacră şi drepturile de bază.

In Romania, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, a stabilit ca si tema pentru anul 2016 “COMERTUL ON LINE”

Odata cu inceputurile Internetului, un nou tip de afacere s-a profilat din ce in ce mai pronuntat pe plan international: comertul on-line. Au aparut nenumarate site-uri si firme care se ocupa cu vanzarile de produse prin Internet, cu organizarea de lictitatii on-line, cu furnizarea accesului contracost la pagini cu informatii, intr-un cuvant abordeaza o forma sau alta de comert electronic, un domeniu aflat in plina expansiune. Avantajul comertului on-line este evident: piata pe Internet creste exponential de la un an la altul.
Avand in vedere expansiunea acestui domeniu, Uniunea Europeana s-a preocupat in elaborarea unui set de reguli clare care sa guverneze acest segment, venit in primul rand in sprijinul si protectia consumatorilor. Astfel, a fost elaborata Directiva 2011/83/UE, transpusa in Romania prin OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii. Ordonanta se aplica oricarui contract incheiat intre un profesionist si un consumator, inclusiv contractelor de servicii de comunicatii electronice sau a unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice, precum si de livrare a unor echipamente terminale care au legatura cu furnizarea serviciului. Ordonanta se aplica si contractelor de furnizare a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau energiei termice, inclusiv de catre furnizorii publici, in masura in care aceste utilitati sunt furnizate pe baza contractuala.
In cele ce urmeaza, redam 10 moduri prin care OUG 34/2014 vine in sprijinul consumatorilor:
1. Eliminarea taxelor ascunse și a costurilor pe Internet- consumatorii sunt protejati impotriva “capcanelor de costuri” de genul horoscoapelor si a retetelor miraculoase, aparent gratuite; Astfel, consumatorii trebuie să confirme în mod explicit că au înțeles că ei trebuie să plătească un preț
2. Creșterea gradului de transparență in ceea ce riveste prețul- Comercianții trebuie să prezinte costul total al produsului sau serviciului, precum și orice taxe suplimentare. Cumpărătorii on-line nu trebuie să plătească taxe sau alte costuri, dacă nu au fost informați în mod corespunzător înainte de a plasa o comandă
3. Interzicerea cutiilor de pre-bifat pe site-uri-Atunci când faceti cumpărături on-line – de exemplu la cumpărarea unui bilet de avion – vi se pot oferi opțiuni suplimentare în timpul procesului de achiziție, cum ar fi asigurarea de călătorie sau de închiriere de mașini. Aceste servicii suplimentare pot fi oferite prin intermediul așa-numitelor “cutii pre-bifate”. Consumatorii erau adesea nevoiți să debifeze aceste cutii, dacă nu doreau aceste servicii suplimentare. Noile reglementari interzic existent acestor “cutii pre-bifate”
4. 14 zile pentru a renunta la o achiziție- Perioada în care consumatorii se pot retrage dintr-un contract de vânzare se extinde la 14 zile calendaristice (față de cele șapte zile prevăzute anterior de legislația UE). Acest lucru înseamnă că consumatorii pot returna bunurile indiferent de motiv, dacă acestia se răzgândesc. Exista si o protecție suplimentară pentru lipsa de informații: Când un vânzător nu a informat clar clientul cu privire la dreptul de retragere, perioada de returnare va fi extinsa la un an. Dreptul de retragere este extinsă la licitații on-line, cum ar fi eBay – deși mărfurile cumpărate în cadrul licitațiilor pot fi returnate doar atunci când acestea au fost cumpărat de la un vânzător profesionist (persoana juridica). Perioada de retragere începe din momentul în care consumatorul primește bunurile, spre deosebire de vechile specificatii legislative, care prevedeau inceperea perioadei de retragere la încheierea contractului.
5. Drepturi de rambursare mai bune- Comercianții trebuie sa restituie consumatorilor banii pentru produsul returnat în termen de 14 zile de la retragere. Aceasta include costurile de livrare; comerciantul va suporta riscul pentru orice deteriorare a bunurilor în timpul transportului, până când consumatorul intră în posesia bunurilor
6. Introducerea unui model de formular de retragere- Consumatorii au la dispozitie un formular de retragere, model de care ei pot (dar nu sunt obligați) să uziteze dacă doresc să se retragă dintr-un contract încheiat la distanță. Acest lucru face mai ușoară și mai rapidă modalitatea de retragere, ori de câte ori se incheie un contract în UE.
7. Eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cărților de credit și a liniilor de asistență telefonică- Comercianții nu au dreptul să perceapă consumatorilor o suma mai mare de plata la utilizarea cardului de credit (sau a altor mijloace de plată). Comercianții care operează linii telefonice care permit consumatorului să îi contacteze în legătură cu contractul pot percepe doar costuri normale pentru apelurile telefonice, fiind eliminate suprataxarile.
8. Informații clare cu privire la cine plătește pentru returnarea bunurilor- In cazul in care comerciantul percepe o taxa pentru returnarea bunului (taxa de transport), aceasta trebuie mentionata expres, în caz contrar aceste taxe revin comerciantului. Comercianții trebuie să informeze în mod clar, cel puțin printr-o estimare, asupra costurilor maxime de returnare a bunurilor voluminoase (de exemplu o canapea) cumpărate de pe internet sau e-mail, înainte de cumpărare, astfel încât consumatorii sa poata face o alegere informată anterior achizitiei.
9. O mai bună protecție a consumatorilor în ceea ce privește produsele digitale- Informarea cu privire la conținutul digital este, de asemenea, mai clară, inclusiv despre compatibilitatea produsului cu partea de hardware și software și aplicarea oricăror măsuri tehnice de protecție, de exemplu cel de a limita dreptul consumatorilor de a face copii ale conținutului
10. Norme comune pentru comercianti, ceea ce va face mai usoara acest tip de activitate în toată Europa
Calendarul activitatilor :
• 12 martie 2016 – s-a desfăşurat la Liceul Economic Partenie Cosma Oradea faza judeţeană a concursului naţional şcolar pe teme de protecţia consumatorilor, „Alege! Este dreptul tău!” – editia a-XIV-a organizat de ANPC în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Concursul se adresează elevilor din şcoli generale şi licee, indiferent de profil.
• 14 – 15 martie 2016 – intalnire cu studentii Facultatii de Protectia Mediului Oradea;
• 14 -18 martie 2016 – Activitati desfasurate in unitati scolare din judetul Bihor in baza Protocoalelor de Colaborare, pe teme din domeniul Protectiei Consumatorilor;
• 14 – 18 martie 2016 – actiuni de consiliere a operatorilor economici cu privire la prevederile legislative din domeniul protectiei consumatorilor, precum si a consumatorilor asupra drepturilor ce le revin; precizam ca aceste actiuni, la fel ca cele de supraveghere a pietei si cercetare reclamatii se desfasoara pe parcursul intregului an, pentru a preveni incalcarea legislatiei din motivul necunoasterii ei.

Comisar sef adjunct,
Dr. Ing. Bura Giani Catalin

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Protected by WP Anti Spam